Billboardy reklamowe

Billboardy – dużych rozmiarów tablice lub plakaty reklamowy, stosowane głównie w reklamie zewnętrznej.

Termin określa też nośnik reklamy, będący dużą, często oświetloną tablicą reklamową, umieszczaną na budynkach lub na specjalnie przystosowanych do tego słupach.

Wielkości billboardów

Najpopularniejsze formaty nośników sieciowych (tj. standaryzowanych) billboardów stosowane w Polsce to:

  • billboardy 12 m² o formacie 5,04×2,38 metra (tzw. format europejski, eurobillboard);
  • freeboardy 12 m² o formacie 4×3 metry;
  • billboardy 18 m² o formacie 6×3 metry;
  • freeboardy 36 m² o formacie 12×3 metry;
  • freeboardy 48 m² o formacie 12×4 metry;
  • citylighty 1,2×1,8 na wiatach przystanków miejskich;
  • inne citylighty 1,2×1,8 – naścienne, wolnostojące, na latarniach;
  • billboardy 6 m² (aktualnie spotykane w metrze).
tablica reklamowa
Reklama wielkoformatowa Billboardy reklamowe

Megaboard

Głównie w dużych miastach występują również megaboardy, mające najczęściej formaty niestandardowe, o powierzchniach powyżej 50 m² i dochodzących do 300 m² (reklamy na budynkach).

Wszelkiego rodzaju billboardy oklejamy specjalnym papierem plakatowym Blueback. Najpierw go drukujemy w brytach z zakładką, następnie moczymy złożony w wodzie. By na koniec przyklejać go na tablicę za pomocą specjalnego kleju. Wytrzymałość takiego papieru liczy się jako 1 miesiąc do pół roku. Czasami klient chce mieć reklamę długookresową i wtedy na taką reklamę można zastosować baner. Wytrzymałość banera to 1 rok do 3 lat. Najdroższą opcją jest oklejenie billboardu folią drukowaną laminowaną.

Tam, gdzie nie można wkopać i zabetonować tablicy, stosuje się tablice przenośne. Wyglądają one podobnie jak zwykłe. Na dole zamontowane są specjalne kosze, w które wkłada się obciążenia dochodzące do kilku ton. Reklamy takiej nie trzeba zgłaszać jako obiekt budowlany, ponieważ jest to reklama przenośna. Nie związana na stałe z gruntem.